Film
měl obrovskou mediální kampaň, přes rádio, televizi až po různé tiskoviny. Má
geniální obsazení, je postaven na neokoukaném tématu a režisér je celkem slušný
průměr. Vypadalo to na kasovní blockbuster
a celkově kladně přijatý film. Co se však nestalo? Reakce trochu
zamrzly, kritické publikum se pořádně nevyslovilo a film jaksi „prošuměl“
našimi kiny, aniž by zvedl aspoň nepatrnou vlnu diskuze, a když už nic tak aspoň
znechucení (negativní reklama taky reklama).
Tohle
nebude článek o tom, jaké téma film představuje nebo jaké naopak schovává mezi
řádky (samozřejmě, že na to taky dojde), ale spíše se zaměřím na a to čím je
pro mě, osobně zajímavým a proč si myslím, že zůstal tak trochu „nedoceněný“.
Málem bych zapomněl pozdravit některé „odborníky“ kluky ČSFD, přeju krásný
den kluci.
Takže
se setkáváme se zajímavou partičkou kouzelníků, aby feministky neměly řeči, tak
jedna z postav je i žena. Trailer odkazuje na nabušený trik, kdy se téhle
partě podaří během jednoho představení v Las Vegas, vykradnout banku.
Kdekdo by si myslel, že se to teď rozjede směrem, který zavání kriminální
honičkou a že „mágové“ budou unikat pomocí Houdiniho slavných únikových čísel a
na konci bude „hrozně“ moralizující pointa. Omyl. Now you see me naopak nabízí poněkud
neojedinělou stavbu celovečerního filmu. Všichni jsme zvyklí na tradiční systém
„seznámení s postavami – první problém – jeho řešení - zvrat (vyřešení/nevyřešení) – závěrečná
katarze“. Podfukáři však vytváří stavbu plnou (někdy i dost nečekaných) zvratů
a překvapení. Zajisté touto „novotou“ je
do jisté míry příjemným překvapením mezi filmy plnými stereotypních vyprávěcích
postupů.
Když
se zaměříme na témata, která nám jsou nabízena, zaměřil bych se na samotné
hlavní téma na kterém stojí snímek. Obor kouzelnictví nebo triků je podle mého
dost přehlížený, pokud nebereme ty největší filmy jako Dokonalý trik nebo český
seriál Cirkus Humberto. Filmů, které se točí v oblasti magie je ve
srovnání s akčními „béčkovými“ filmy poskromnu. Pro mě určitě další
plusový bod za toto zvolené téma, avšak pokud půjdeme hloub, nacházíme cosi,
co je známé každému tvůrčímu člověku a to je, nedoceněnost nebo spíše lépe
řečeno pocit méněcennosti. Čtveřice hlavních protagonistů jsou geniálními
mistry klamu, avšak pohybují se pouze ve své „čtvrti“, podle mého je to jeden z hlavních
motivů, které vedou k danému jednání či činům. Neobejdeme se ani bez „Robina Hooda“ aneb
chamtivým a bohatým bral a chudým divákům dal. Motiv padajících dolarů se tady
objevuje hned několikrát. Moje otázka zní, je to nějaký symbol? Je to náznak nebo
návod, rada, popud k nějakému specifickému jednání. Říkají nám tvůrci, jak
si představují společnost, aby měl každý tak akorát a nevznikaly tak rozdíly na
bohaté a chudé, které jsou i v 21. století značné? Těch nápadů a symbolů
je tady strašně moc a vyjmenovat je by vydalo na daleko delší článek, než jste
zvyklí, takže ještě zmíním poslední.
Pomsta,
touha po spravedlnosti, tohle známe z filmů s B. Willisem, Stathemem
a dalšími hvězdami, jenže v těchto filmech se protagonista prostřílí nebo
prokope až na vrchol, kde na něj čeká sladká odměna v podobně hlavního
„bosse“. Avšak u Podfukářů je vypracovaný brilantně konstrukční plán
k tomu jak dokonale zmást diváka. Teď se dostávám k tomu, co je pro
mě nejúchvatnější, pokud film rozebereme na jednotlivé zlomové body podle toho
jak film vnímáme když ho vidíme, tak by to vypadalo asi takhle „seznámení
s hlavními postavami – brutální trik – brutální trik – příprava triku –
ještě brutálnější trik – jen sedíte a nechápete jak to udělali“ a když to shrnu
jak film vnímáte po dokoukání filmu „jen sedíte a nechápete, jak to udělali“.
Proč vlastně film nedosáhl takových úspěchů, jaké mu byly
předpokládány? Těžká otázka a každá odpověď na ni bude těžce subjektivní. Film
důrazně apeluje na divákovu pozornost a smysly. Neustále s ním drží tenké
spojení. Film, který má potenciál být komerčním, tak jako většina
Hollywoodských velkofilmů, tak spíše sklouzává do artového filmu a už během
promítání si vytváří vlastní komunitu a přízeň. Moje odpověď na výše zmíněnou
otázku tedy, taková, že si myslím, překvapil tím, že není jednosměrný, že není plný
venkovského humoru a ani nijak nedisponuje hromadou mrtvol či rozbitých aut. Podle
mého pohledu tedy trochu intelektuální film z obrovskou dávkou zábavy, ale
zábavy takové, u které musíte přemýšlet a to se valnému počtu publika příliš
nechce.
Když
to shrnu tak pro mě určitě kvalitní film s výborným tématem,
s vystavěnými zvraty, výbornými herci a k tomu s téměř
nadpozemskými kouzelnickými triky (viz. Konečný skok ze střechy). Now you see
me si zaslouží pochvalu a určitě i přízeň diváků, používám jednu pomůcku, když
je film dobrý pamatujete si z něj nejméně jednu scénu, když je špatný
nevzpomenete si za půl roku, že jste ho viděli. Na Podfukáře určitě nezapomenu.
Moje vlastní hodnocení: 80%
Žádné komentáře:
Okomentovat