úterý 20. srpna 2013

Pot a krev

Po více méně přeceněných posledních dvou dílů Transformers se Michael rozhodl natočit menší, nízkorozpočtový film, jestli to byla chyba? Ehhh I don’t think so. Je třeba si prvé řadě uvědomit, že to není typický americký flák o partě nabušenců, který chtějí cash a i přes to, že jsou neskutečně hloupí, jim všechno vyjde a na konci odcházejí do západu slunce s vybuchujícím autobusem v zádech. Celková složka je postavená na už léta prověřenému, stereotypnímu slovnímu spojení „americký sen.“

Nejdříve shrnu celkové vyznění a pak se chci zaměřit na úvahu o tom, co je v dnešní době „americký sen.“ Herecké obsazení je sice kvalitní, ale co se týče začátku, který je prostě tak nehorázně zbytečně okecávaný a natahovaný, že se tomu nechce věřit. Na druhou stranu (nevím díky čemu), ale příběh se začíná rozjíždět a kupodivu, vtipy dostávají i jiný dimenzní rozměr a jsou skutečně vtipné. Co je, ale pro mě to nejlepší, to je konec. Bayovi se totiž zase povedlo stavět kostičku po kostičce celkem vzato absurdní příběh a přesto konečná katarze, vyznění a nádech je naprosto unikátní.


Jak jsem řekl, hlavním dějovým nosičem je „americký sen“, jelikož je film postaven na reálných postavách a jejich jednání, je podle mě prozřetelné se zaměřit na to, co tyto charaktery motivovalo k tomu, že nakonec rozřežou dvě mrtvoly čínskou motorovou pilou. Americká kultura a její „honění ega“ je znatelná i u nás ve Střední Evropě. Každý máme nějaký svůj sen, někdo chce mít Ferrari, někdo chce mít ostrov v Karibiku, někdo chce mít klidný život nad předměstí a někdo chce mít tohle všechno a ještě milionkrát tolik. Myslím si, že se tady otevírá prostor pro zajímavé téma, které by vydalo na další film. Otázkou je, co nutí člověka chtít víc a víc, vydělávám 50 000 za měsíc, ale chci mít dvojnásobek. Lidská povaha je přizpůsobena tomu, že každý chce, more and more (politická scéna je jedním časosběrným dokumentem). Přesto je honba za mamonem naprosto neuvěřitelná. To dokazuje i film Krev a Pot, který detailně popisuje přerod člověka, který se má celkem dobře a nemůže si stěžovat, ve vraha, únosce a hlavně neskutečného blba, a to vše s obrovským dolarem na pozadí.


Je samozřejmé, že ne každý svého snu dosáhne, místo Ferrari bude Kia, místo ostrovu chata v Krkonoších a tak podobně. Hlavní je, jestli se sami dokážeme zastavit a sami sobě se podívat do očí. Tady přichází druhý paradox, poněvadž i přes všechny ty šílenosti, které Daniel Lugo (hraje ho Mark Wahlberg) dokáže jít se vztyčenou hlavou a hrdě doznat to, že dosáhl svého „amerického snu.“ A tak mě napadá další zajímavá otázka, kterou jsem v tomhle snímku našel, kam sahá až hranice lidské soudnosti, kdy prostě pochopíme, že je dost, že takhle to už nejde.  Postava D. Johnsona říká, že „v každém z nás je ukrytá bestie/ďábel, jen záleží na tom, jestli ji probudíme.“ Pokud ano, dostáváme se celkem k složitě zašifrované myšlence odvěkého boje dobra a zla, kdy se vzájemné zlo a dobro vyruší a zůstává klidná neutralita. Řekl bych, že i toto je věc, kterou můžeme v Pain and Gain nalézt.


A v neposlední řadě, je tu otázka akce a reakce, otázka spravedlnosti, skutku a trestu. Trojice naivních kulturistů okrade zbohatlého přistěhovalce, který obchodoval s drogami, bílým masem a šikanoval své podřízené.  Dále se pokusí okrást pornografického magnáta. Neříkám, že jsou nějací spasitelé, jen je tu další možnost, která otevírá další nový pohled na chování těchto postav. Samozřejmě oni tak vůbec nepřemýšleli, šlo jim pouze o peníze, moc, holky, atd. Přesto jejich chování zůstává velkou mysterií a k jeho pochopení by vedl hlubší průzkum. Pokládám si otázku, jestli „americký sen“ jsou opravdu jen peníze, moc a to všechno, nebo jde o jakousi hlubší myšlenku chytřejších předků. Dostáváme se do doby, kdy konzumní a duševní svět svádí obrovský boj. Proto jsem rád, že Krev a Pot vzniklo a my  můžeme být svědky toho jako nezkrotná je hloupost lidí.  

Žádné komentáře:

Okomentovat