Už od prvních scén nám
je jasné, že se nebude jednat o nějaký suprově převratný životopisný snímek
typu The Doors. Lovelace vypráví příběh o královně porna, ano tohle všechno už
dávno víme. Bohužel je to zároveň i to maximum, které se dozvíme. Nečekejte
žádnou hlubokou sondu do pokřivené duše ženy, která je přinucená stát se
nedobrovolní pornohvězdou. Možná kdyby se zpracovávaná látka vydala tímto
směrem, mohli jsme být svědky celkem zajímavého psychologického dramatu s životopisnými
prvky.
Za omšelým vizuálním
kabátem se skrývá nekontrolovatelná kritika křesťanství. Symbolické náznaky
můžeme vídat hlavně v první části filmu. Nevím, jestli to byl záměr
tvůrců, ale určitá kritika náboženství tady má své místo. Hledáčku neuhne ani
americká měšťanská společnost 70. let. Za rouškou filmu, která se tváří jako
popis života jedné hvězdy, můžeme spíše nalézt nespokojenost s tzv.
zlatými sedmdesátými, což může být celkem paradoxní jev. Pokud vezmeme v úvahu
fakt, že tato doba je považována za celkem stálé ekonomické stádium, nebýt
počáteční ropné krize a přetrvávajícímu komplexu Vietnamské války, dalo by se z historického
hlediska říci, že to byly „celkem klidné časy“. Přesto právě v této době
začínají vzkvétat veškerá odvětví lidské činnosti, která se vymaňují tehdejším „normálům“.
Marihuana zažívá obrovský „boom“, vznikají první hudební festivaly a společnost
se přece jen trochu začíná vzpamatovávat z první půlky 20. století. Myslím
si, že veškeré tyto historicko-sociální kontexty a paralely by mohly trochu
více objasnit chápání samotných postav snímku Lovelace. Je nám předkládána
formule toho, že rodiče nebo respektive „ti starší“ nemohou porozumět problémům
mladším, nekonečný generační boj, u některých tak tomu doopravdy je.
Co však považuji za
zajímavé nebo pro mě celkem překvapující je jev, že film je sám o sobě takovou
masivní porno kampaní. Dalo by se vzít v potaz, že pornoprůmysl sám sebe
ospravedlňuje a dává vinu manželi, v našem případě Chuckovi. V tuhle chvíli
samotné „porno“ je odvlečeno do zákulisí a představuje se nám násilnická
fraška, která se snaží upoutat pozornost feministických klubů a organizací pro
práva žen. Když se ponoříme ještě hlouběji do chápání motivací, celkem vzato
reálných postav dostáváme se do dalšího kritického středu, kde je předkládáno
manželství jako nějaká sebe tyranizující povinnost ženy být poslušnou služkou
muže. V tuhle chvíli mi na mysl přichází otázka toho, jestli je to pouhou
představou (možná i přáním) tvůrců, aby takto bylo zařízeno soužití dvou
svobodných osob, nebo to je drsná historická realita, která je díky Bohu za
námi.
Jak vidno tak se nám
naskýtají mnohá témata k promyšlení a případnému ztvárnění do filmové
podoby, bohužel pokud tedy vezmeme snímek Lovelace a porovnáme ho s těmi okruhy,
které jsem rozepsal výše, tak se nám dostává jen slabého odvaru. Začátek je
silně protikřesťanský a zabíhá do sociální kritiky s menšími ukázkami
tehdejšího stylu života, což mi vůbec nevadí a troufal bych si říci, že by to
mohla být i jedna z cest jak vyprávět tenhle příběh. Jak však víme, v druhé
polovině se dostáváme do spirál domácího násilí, hromadného znásilňování,
trochu perverzních obrázků nafukovacích panen. Mezi tím se tak nějak zvláštně
vznáší filmová Linda Lovelace, která je ve filmu hezčí, než doopravdy. Nakonec
vyjde najevo, že vlastně za nic nemohla a že na vině je její matka, bývalý
manžel, ale ona je andílek. Postava Chucka se doma sjíždí koksem a jako hodná
babička Mary hledá svoji ženu. Film je směšnou karikaturou životopisu a spíše
vsází na notoricky známé jméno Linda Lovelace, do kin tak možná však přiláká
zaryté fanoušky obscénního porna či v dnešní době stárnoucí seniory, kteří
ve svých 18-ti viděli Hluboké hrdlo. Film nepoužívá žádné vyprávěcí roviny, nemá
žádné ohraničení ani se nedrží omezující reality, která je v tomto žánru
rozhodující.
Ty špatné scény jsou vyplňovány těmi ještě horšími. Linda by v nás
spíše měla vzbuzovat soucit a lidskost toho, že zvládla tu „těžkou“ cestu
životem. Spíše v nás zůstává zahořklost a pocit sebemrskačství. Přesto se
nám dostane obdivu, kdy na konci postava otce pronáší větu „You made it“ – dík,
ale musím říct, že to byla fuška. Inu když nic jiného tak je to celkem slušná
béčková reklama na 40 let starý pornofilm.
Moje vlastní hodnocení: 40%
Moje vlastní hodnocení: 40%
Žádné komentáře:
Okomentovat