Po nevyváženém a místy sám sebe
hledajícím Perfect days se asi Alice Nellis předlouho zamyslela a pak přišla
s Revival. Zatímco její předešlý snímek těžil z pár vtipů, hereckého
odhodlání Sokola a zápletce „aby se neřeklo“ tak film o legendární kapele Smoke,
která za těžkých dob nahrazovala Čechoslovákům Beatles a Rolling Stones, je
poněkud sebejistou a naprosto fungující komedii, která (ač spousta recenzentů a
rádoby hodnotitelů snaží chytře namluvit, že opak je pravdou) není jenom
komedii samo o sobě. Dneska bych nechtěl hodnotit herecké výkony či
dramaturgickou složku, proč? Jména v titulcích zaručují jasnou kvalitu a
dramaturgie funguje bezkonkurenčně (v kině nikdo nezíval, ani neodešel). Jak
tedy snímek funguje? Možná se pro některé tváří jako komedií o partě zestárlých
šílenců, co řvou do mikrofonu, dělají si srandu ze slepého nebo řeší
mezigenerační problémy. Omyl, jak je tady na blogu zvykem podíváme se na to
z té druhé (odvrácené) stránky.
Použil bych pro začátek film Babí
léto, všichni snad znáte (nebo jste slyšeli) o tomto dalo by se říct
legendárním snímku „o umírání s humorem“. Samozřejmě je nebudu nijak
srovnávat, to by ani nešlo. Každý film je individualitou samo o sobě a každé
dílo vzniká za jiným účelem a za rozdílných podmínek a v jiné době. Zpátky
tedy k Revival, jak film působil na mě? Jako snaha zachránit sebe sama
před zapomenutím. Každý se snažíme vytvořit na tomto světě nějaký odkaz, ať je
to založení rodiny nebo postavení mrakodrapu. Právě tato „záchrana vlastní
existence“ je jedním (podle mě) z hlavních cílů všech postav. I takovému
letošnímu překvapení jako je Revival se nevyhnula typická klišé, jako neustálý
střet mladší a starší generaci, či nevěrná manželka. Díváme se na snímek jako
na komedii, ale co leží za hranicí vtipu samotného? Možná, že právě za smrští
vtipů a nadsázky se skrývá strach postav ze smrti, zapomenutí, ale hlavně také
toho, že byli oni jako lidé, neužiteční.
Samotné téma filmu je také
naprosto jednoduché, využité už tisíckrát. Staříci si chtějí ještě něco užít, proplouvají
filmem s lehkostí, arogancí a stařeckou moudrostí, která záhadně zmizela a
nahradila ji dětinská šílenost, která je i v jistém ohledu inspirativní.
Jak, ale říkám, je mnoho cest,
které můžeme hledat. Ony samotné tam možná ani nejsou, ale film přece není
jenom médium, které předkládá jednolitý pohled, pokud však ano je na samotném
divákovi, aby si vytvořil vlastní cestu. Neříkám, že Revival je film tohoto
případu. Komediální složka není vůbec špatná, důležité je, že neztrácí tempo a
netěží jenom z hluchých a sto let prosáklých vtipů, ale vytváří nové cesty
a konečně využívá kvality českých herců. Základem je kvalitní scénář, který
pokládá základy dobré a vkusné české komedie. Jakmile jsem viděl film Ve stínu,
doufal jsem, že česká kinematografie nastupuje novou cestu, Revival to jenom
potvrzuje. Řekl bych, že nejsme jenom národem Babovřesků a Kameňáků, Nellis
dokazuje, že máme i na kvalitní zábavu s hlubší myšlenkou, kterou je
většina líná hledat. Nesmíme však nikdy zapomenout na „hate“ a hlavně moje
oblíbené „teenage“ znalce z ČSFD.cz, kluci zdravím vás. Revival, neboli
návrat českého humoru.
Moje vlastní hodnocení: 80%
Žádné komentáře:
Okomentovat