Vin Diesel řekl, že tento díl je
začátkem další zbrusu nové série, pokud ty další díly budou stejně nadupané
jako "šestka" tak se máme na co těšit. Popravdě bych však řekl, že
označení "rychle a zběsile" mi přijde poněkud nešťastné. První čtyři
díly (hlavně "Tokijská jízda") se plácaly někde mezi propastí
zmatenosti a naprosté degradace dramaturgie. Čím se to tak zlomilo, že pátý díl
přichází s naprostým převratem a láká k sobě zpátky fanoušky, kteří nad
ním už zlomili hůl? Jaká byla ta zásadní změna, která se mimo jiné i značně
projevila v nejnovějším počinu. Herci? Ne, všichni jsou stejní, ale obměnila se
dramaturgická složka tvůrčího týmu a ta (podle mě) má největší efekt a dopad na
film. Pětka přišla jak s novou postavou "Gorila Policajt" tak
s i vylepšeným scénářem a kvalitní hudební složkou, která slibovala změnu
a ta přišla!
Pětku bych označil jako předvoj
toho, co přijde, a doufám, že se nemýlím. Jen, abych však nechválil a podíval
se na celé dění objektivně a hlavně konečně něco napsal k tomu šestému dílu.
Musím se zaměřit na gradaci příběhu, která mi poněkud schází (tím nechci říct,
že tam není) je, jenom se zasekla na nějakém středním bodu a dál nepokračovala.
Co se týče děje samotného, tak jeho základní konstrukce se zdá být nezměněná,
opět se jedná o dvě strany, které spolu soupeří a začáteční sekvenci (jak, kdo
rozhazuje ukradené miliony) připomíná Dannyho parťáky. Semtexem a šrotováním
aut se tady vůbec nešetří. Co se ale skrývá za hromadou rozbitých aut,
zničených budov a dalším množstvím vraků. Je myšlenka tvůrců, jak vytvořit
několik linií příběhu. Jasné jsou dvě dobro a zlo, ale obě dvě se dále větví do
zajímavých odboček. Na straně Torreta je Han, který v Tokijské jízdě nedopadne
příliš dobře, však v šestce se scénáristé snaží rozvést jeho vztah jak s ženou
tak i jeho psychologickou stránku. Možná tak chtějí apelovat na nostalgickou
stránku diváka, aby byl na pokračování ještě více natěšený.
Další částí je O'Connorův návrat
do věznice za Bragou (zbytečná čtvrt hodina, která nepřidá nic zajímavého,
akorát ubírá tempo). Dále bychom mohli najít spoustu malinkatých odboček a
náznaků. Špatně vyřešený je i návrat Letty, která se tváří důležitě, ale v
samotné podstatě má minimální význam na celkové katarzi. Její přechod ze
"zla" k "dobru" je pouhou vykonstruovanou částí, její
postava slouží pouze jako poháněcí motor filmu, který potřeboval nějak
nastartovat. Zároveň nechci, aby to vypadalo, že je to nějaké vrcholné
filosofické dílo, ale je bezesporu velice solidním pokračovatelem kvalitní
zábavy. Co se týče komediální složky, ze které chtěla těžit hlavně dvojka, se
zde skoro vůbec nevyskytuje, a když ano tak pouze decentně, ale za to vkusně.
Můžeme čekat narážky na britský kamerový systém či předsudky v oblékání.
Bohužel jsme i svědky někdy přehnaného moralizmu a neustálého ujišťování, že
rodina je to hlavní. Říkáte si, že stále to vypadá furt jako akční blbárna,
kterou zabiju odpoledne. Dá se to říct a vskutku z určité části to je "akční
blbárna" jen má trochu slušivější kabát a vystupuje kultivovaněji.
Rychle a zběsile prošlo obrovskou
změnou přes detailní záběry ženských vnad a ozařujících diod, přes kroužící
asiaty (stejně všichni víme, že řídit neumí) až po vyspělé dílo, kterému by
neuškodila změna názvu. Zasvitla nám naděje, že mezi těmi zpackanými
Smrtonosnými pastmi, opakujících se útoků na Prezidenta USA nebo invazí
mimozemšťanů, přišla konečně kvalitní mainstreamová akční zábava, která vás ani
trochu neurazí. Škoda je, že ty poslední vydařené díly dávají důraz na znalost
celé série, takže nezbývá, než zatnout zuby a prokousat se evolucí (mnohdy
zbytečných) automobilových filmů. Záleží už jen na divákovi samotném, jestli se
chce nechat unášet na vlně svištících vozidel nebo chce zabřednout do
"tajů" charakterů postav a zkoumat jejich podstaty. "Gorila
Policajt - Hobbs" se objeví i v pokračování, takže se nám tu slibně
rozvíjí tři dějové linky, které se spolu budou doufejme nadále střetávat a
vytvářet ač bizarní (od projížďky městem se sejfem na prdeli) tak (po
supermanovský skok přes most s následujícím rozdrcením páteře o přední sklo
auta) neuvěřitelné situace, které nás nepřestanou ohromovat.
Moje vlastní hodnocení: 75%
Žádné komentáře:
Okomentovat